Михайло Олександрович Врубель народився (5) 17 березня 1856 року в
Омську. Вчився в петербурзькій академії мистецтв (1880-1884).
Неодноразово бував в Італії та Франції, відвідав Німеччину, Грецію,
Швейцарію.
"Царівна Лебідь" Слідуючи традиції А . А. Іванова і М.М. Ге, Врубель у
своїй творчості звертався до проблем буття людини, до
морально-філософських питань про добро і зло, про місце людини в світі.
Але в умовах складного і суперечливого розвитку російської художньої
культури кінця 19-початку 20 століть прагнення вирішити ці питання
приводило Врубеля, що стояв в стороні від суспільної боротьби своєї
епохи і не бачило реальних шляхів подолання гострих протиріч буржуазної
дійсності, до болісним пошуків виходу лише у внутрішній, духовного життя
людини.
Врубель звертався до романтики середньовіччя і Відродження, до
античної міфології і російської казки; в його творах нерідкі елементи
загадковості, таємничості, характерні і для поезії раннього російського
символізму. Різнобічність художньої творчості як вираження мрії з'єднати
мистецтво з життям, пошуки високого монументального стилю і
національної форми в мистецтві, прихильність до орнаментальним ритмічно
ускладненим рішенням надають творам Врубеля характерні риси стилю
«модерн».
"Пан" Однак творчість Врубеля набагато ширше і символізму, і стилю «модерн».
Прагнення створити складну картину світу, в якому все взаємопов'язане
і одушевлено, а за звичним виглядом предметів таїться своя особлива і
напружене життя, призводить до органічного злиття в творах Врубеля світу
людських почуттів і світу природи («Пан», 1899, « До ночі»,
1900,«Бузок», 1900, — все в Третьяковській галереї).
У 1884-1889 роках Врубель жив у Києві, де створив ікони і ряд стінних
розписів. У пошуках більшої духовності, монументальності і пластичній
виразності творів Врубель звертається до досвіду класичного мистецтва.
Однак він далекий від стилізації або наслідування.
З тягою Врубеля до монументального мистецтва зв'язані декоративні
пошуки, які визначають його творчість в 1890-і роки, коли Врубель,
переселившись до Москви, увійшов в Абрамцевский художній гурток мецената
С.І. Мамонтова.
У ці ж роки Врубель працює над ілюстраціями до творів М.Ю. Лермонтова.
"Дівчинка на тлі персидського килима" Головною темою творчості
Врубеля в моcковскій період стала тема Демона. У «Демоні» (1890,
Третьяковська галерея) і ілюстраціях до однойменній поемі М. Ю.
Лермонтова (акварель, білила, 1890-1891, Третьяковська гал., Російський
музей і інші збори) Врубель в символічній формі ставить «вічні» питання
добра і зла, висуває свій ідеал своєрідно понятий героїчної особистості,
бунтаря, який не сприймає повсякденність і несправедливість дійсності,
трагічно відчуває свою самотність.
Епоха важких соціальних протиріч і суспільного розладу, бунтарські
настрої передреволюційної пори — все це надавало дію на роботу Врубеля
над темою Демона, яка завершилася «Демоном поваленим» (1902,
Третьяковська галерея).
У 1900-ті роки творчість Врубеля набуває характеру трагічної сповіді,
в ньому наростають драматизм світовідчування і експресія форм, а деколи
і риси хворобливого надлому (з 1902 Врубель страждав важкою душевною
хворобою і в 1906 осліпнув).
Помер художник (1) 14 квітня 1910 в Петербурзі.
Запрошуємо до абонементу наукової літератури переглянути книжкову
виставку "Чарівного пензля майстер". А також бібліотека підготувала
тематичний список "Ангели й демони Михайла Врубеля".
Немає коментарів:
Дописати коментар