
Ганна Барвінок (насправді — Олександра Михайлівна Білозерська-Куліш; 5
травня (23 квітня) 1828, Борзна або хутір Мотронівка, нині у складі с.
Оленівка, Борзнянський район, Чернігівська область — 6 липня (23 червня)
1911, Мотронівка) — українська письменниця. Ще один псевдонім —
А.Нечуй-Вітер. Дружина Пантелеймона Куліша, сестра Василя та Миколи
Білозерських.
Літературну діяльність Ганна Барвінок розпочала 1858 р. оповіданнями з
сільського життя, опублікованими в альманахах «Хата», «Руська хата»,
«Рада», «Перший вінок», «Наша доля», журналах «Основа», «Киевская
старина». В центрі уваги авторки — родинно-побутові стосунки, тяжка,
нерідко трагічна доля жінок — селянок, зумовлена здебільшого негараздами
в сім'ї та іншими побутовими обставинами. Тут вона є «повним паном
форми», майстром щирої ліричної розповіді. І. Франко зазначав, що Ганна
Барвінок створила «ряд прочувствованных рассказов, живописующих
украинскую женщину, и снискала себе почетное имя как поэт женского
горя». С. Єфремов назвав її «поетом горя і бідування жіночого»: «У неї
трохи вужча (порівняно з Марком Вовчком. — Лет.) сфера творчості,
обмежена психічними переживаннями жінки — селянки, але в цій сфері
авторка почувала себе цілком вільно й дала низку творів чималої
літературної ваги. Оповідання Ганни Барвінок — здебільшого фотографічні
малюнки, мало не стенографічно записані пригоди з життя, що подають
цікавий матеріал до розуміння народної психологи, звичаїв, побуту. Кращі
з них — «Не було змалку, не буде й д'останку», «Перемогла», «Русалка»,
«Лихо не без добра», «Восени літо», «Вірна пара», «Квітки з сльозами,
сльози з квітками». Так, у досить поширеному сюжеті про дівчину —
сироту, яка залишилася самотня з дитиною на руках, найцікавішими,
художньо досконалими є описи переживань героїні, зміна в її внутрішньому
світі, в ставленні до життя і людей («Сирітський жаль», 1861). Душевні
муки жінки, що терпить від знущань чоловіка-деспота, лежать в основі
оповідання «Хатнє лихо» (1861).
Трагізм становища героїнь нерідко поглиблює їхня лагідна, м'яка
вдача, невміння відстояти себе. Критика неодноразово наголошувала, що
характери у прозі Ганни Барвінок значно менше детерміновані соціальною
приналежністю, соціальним середовищем в цілому. Так, в оповіданні «Не
було змалку, не буде й д'останку» лірично оповідається про кохання
Зіньки, вільної козачки, та кріпака Федора — зародження його, поезію
перших побачень, гіркоту вимушених розлук і радощі тихого родинного
життя (сюжет близький до «Козачки» Марка Вовчка, але без його соціальної
підоснови). Причиною трагічних переживань героїв Ганни Барвінок є
здебільшого явища морального та естетичного плану; погляди старшого
покоління на нерівний шлюб, однозначно негативне ставлення до порушення
звичаїв, тяжка недоля (передчасна смерть, гірке вдівство й сирітство), а
не кріпацьке, підневільне становище героїв. Згадувані в оповіданні
факти гуманного, людяного ставлення панів до селянської пари радянська
критика трактувала як відхід від істини, «ідилічне світло», що
протиставляє прозу Ганни Барвінок «соціально-викривальному характерові
прози Марка Вовчка».
З оповідань Ганни Барвінок постають виразні картини селянського
(здебільшого кріпацького) життя, змальовані з широким використанням
фольклорно-етнографічного матеріалу. Героїні ряду оповідань письменниці
(«Сирітський жаль», «Не було змалку, не буде й д'останку», «Молодича
боротьба», «П'яниця», «Жіноче бідування», «Хатнє лихо») не завжди тихі й
покірливі. В особливій м'якій жіночій манері вони виявляють і високу
гідність, і духовну красу та волю. Такі Параска Духанівна («Хатнє
лихо»), Стеха («П'яниця»), Харитина («Перемогла»), героїня «Молодичої
боротьби». В ім'я родини, близьких, а особливо дітей вони здатні
перетерпіти все, піти на справжнє мучеництво, на самопожертву.
Основною прикметою прози Ганни Барвінок є її народна мова, вільне
володіння стихією народної творчості взагалі. Саме народні українські
пісні, яких чимало записала письменниця, лягли в основу низки її
оповідань, неопублікованої драми «Материнська помста».
Рукописна спадщина Ганни Барвінок зберігається в Інституті літератури
ім. Т. Г. Шевченка HAН України та Чернігівському
літературно-меморіальному музеї М. М. Коцюбинського.
До 190-річчя з дня народження Ганни Барвінок сектор культурно-просвітницької роботи підготував тематичний список "Ганна Барвінок: близька, далека і незнана".
Немає коментарів:
Дописати коментар