Костянтин Дмитрович Ушинський (19 лютого (2 березня) 1824, Тула — 22 грудня 1870 (3 січня 1871), Одеса) — український[1] та російський педагог українського походження, один із засновників педагогічної науки в Росії.
Великою заслугою Костянтина Дмитровича є те, що він одним із перших
сформулював ідею народності в педагогіці, подав її як основну складову
виховної системи. Така ідея базується на переконаності в тому, що кожен
народ має право на освіту рідною мовою, побудовану на народних
традиціях. І хоча педагог не заперечував значення історичного досвіду
інших народів, проте вимагав, щоб засвоєння його було підпорядковане
принципові народності. Це питання він глибоко дослідив у статті «Про
народність у громадському вихованні» (1857 р.).
ідна мова має бути основним предметом початкового навчання, аби діти
навчилися свідомо використовувати її скарби, розвинули в собі дар слова,
засвоїли граматичні закони в логічній системі.
Костянтин Дмитрович виступав проти позбавлення школи її виховних
функцій і завдань. Зокрема критикував практику російського Міністерства
освіти, яке прагнуло впроваджувати педагогічні новації з Німеччини. А
причиною цього було те, що німецька педагогіка обмежувала діяльність
школи тільки навчання. Водночас учений акцентував увагу на досвід
англійської школи, яка на перший план висувала саме виховання. Хоча й
цей приклад не був ідеальний, оскільки, на його думку, у своїй основі
англійське виховання було антидемократичними і консервативними.
Костянтин Дмитрович обстоював думку про те, що загальна освіта має
бути пронизана ідеями гуманності і патріотизму. Виховання дається
нелегко, вимагає культури волі й характеру, які великою мірою формуються
в процесі навчання. Побудоване виняткове на інтересі, воно не сприяє
виробленню цих рис.
Праця є важливими чинником моральне виховання, тому необхідно
прищеплювати любов і серйозне ставлення до неї. У статті «Праця в її
психічному і виховному значенні» (1860) вперше порушується й усебічно
обґрунтовується одна з провідних ідей Костянтина Дмитровича – працю як
головний фактор, основний засіб виховання.
Цінними є думки вченого про роль і статус учителя в суспільстві, його
професійну майстерність моральних сентенцій, системи покарань і
нагород. Педагогічна професія вимагає тривалої спеціальної та практичної
підготовки. Костянтин Дмитрович розробив проект організації в Росії
вчительських семінарій, склав програми з педагогіки для спеціальних
класів жіночих навчальних закладів.
Майже половину свого життя прожив в Україні, добре знав українську
мову та її діалектичні форми, добивався відкриття українських шкіл.
Костянтин Дмитрович — це просвітитель світових масштабів. На його
ідеях будувалося й розвивалася педагогіка не тільки російська й
українська, а й багатьох країн. Творча спадщина вченого посіла вагоме
місце у світовому педагогічному просторі.
Бібліотекою підготовлено книжкові виставки присвячені Костянтину Дмитровичу Ушинському:
- абонемент наукової літератури "Педагог, який прагнув порятунку нації";
- читальна зала №4 "Ідеї Ушинського живі для майбутнього".
Немає коментарів:
Дописати коментар